Pirran

Pirran är min bästa hjälpare. Den låter mig ta hela kamerakitet med en hand. Pirran klarar rulltrappor, tunnelbana, hissar, kontor, grusvägar, stigar och incheckning. Denna modell heter Ruxxac, och är den bästa som jag känner till. Den klarar 125kg last.

Stativet på baksidan med remmar

Lasta pirran rätt

Avgörande för väghållning och manöverförmåga är rätt packning. Börja med en stor solid rätvinklig väska i botten. Fortsätt med mindre väskor. Luta upp pirran på hjulen innan du lägger på de översta väskorna. Då minskar tyngden på de understa väskorna, de blir inte lika mosade och de håller längre. Kameraväskan kommer alltid överst, eftersom den ofta är mest ömtålig. Ligger kameran i en hard case spelar det ingen roll. När pirran är i körläge på hjulen går det att lasta ytterligare skrymmande väskor ovanpå/utanpå de andra väskorna, som på bilden ovanför, en full size easyrig.
På samma sätt när pirran ska lastas av, börja med pirran på hjulen när de översta väskorna lossas.
Packa smalt, så du kan passera dörrar utan att behöva packa om. När du köper in väskor till ditt kamerakit är det smart att välja väskor som passar bra att använda på en pirra.
Efter några lastningar börjar du lära dig i vilken ordning väskorna ska lastas för att de ska ligga kvar stabilt, så väskorna hjälper varandra att ligga kvar. Det är oftast ingen poäng att hålla på med spännband, när väskorna är rätt lastade på pirran ligger de kvar ändå. Möjligen om det är en väldigt lång transport på ojämnt underlag, alltså flera kilometer på stigar i skogen, då kan det finnas fördelar med spännband.

Pirran i tunnelbanan

Köra pirran

Denna pirra är en hopfällbar lättviktspirra, med lite lägre hållbarhet än en helsvetsad magasinskärra. Därför måste man anpassa handhavandet. Tex när pirran lutas upp på hjulen måste en hjälpa till med en arm runt packningen, för att minska belastningen på konstruktionen.
Pirran framför eller bakom? På släta underlag är pirra framför bäst. Du har dessutom koll på utrustningen om det är på tex tågstation eller tunnelbana. På ojämna underlag är pirra bakom lite bättre, särskilt på grusgång. Om underlaget lutar i sidled kan det vara bra att ha koll så inte väskorna glider av.
Kliva på och av tunnelbana måste göras med pirran efter dig. Den kommer att halvfastna lite i glappet mellan vagn och perrong men det är inga problem att dra loss.
Ett eller tre trappsteg upp kan funka att dra pirran med last försiktigt. Men är det flera våningar upp med trappor är det bättre att lossa och bära väskorna för hand.
Stiga ombord på buss med lastad pirra: Det blir ofta ett besvärligt mellanrum mellan trottoar och bussen. Använd en fot som trycker ut pirran från bussen. Annars åker pirrans hjul in under bussen och det går inte att dra upp den på bussen.
Är ni två personer kan en person ta tag i pirrans lastplan och hjälpa till och lyfta.

Minst dåliga platsen att parkera pirran i tunnelbanevagnen.
Alltid kameran överst. Här ligger dessutom en full size easyrig på toppen


Dubbelpirra
Här ligger dessutom en DJI Ronin 2 överst på pirran
Incheckning av pirra
Ta tåget med pirran. En hand ledig för kaffe.
En DJI Ronin2 ligger mjukt på väskan för easyrig
Pirrans kompisar
Kollega till pirran. Framförd av en riktig balanskonstnär.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.